Cine nu a oftat niciodata la maretia spectacolelor din saptamana Haute Couture ? Pentru cei dintre noi care iubim moda si ma includ pe acea lista, fiecare piesa creata ne invita sa exploram o lume a fanteziei si frumusetii pe care de multe ori nu o putem explica prin cuvinte simple. Exista esenta modei, intruchipata in colectiile Haute Couture , acea putere de a ne mobiliza, de a ne permite sa simtim si sa percepem imprejurimile noastre in piese de poezie textila.
Prin povestile care sunt spuse, colectiile Haute Couture , cea mai veche – si adesea cea mai conservatoare – ramura a modei ne invita sa percepem si sa recunoastem frumusetea mestesugului de cusut si broderie. Aici fiecare piesa sau element este atent aleasa si tratata, respectand timpul si procesul pe care le cere fiecare design. Un pic din ceea ce cauta slow fashion : excelenta si calitate gandita din incetinirea proceselor, din grija si dragoste. Tocmai la acest prim punct de contact iau stapanire Haute Couture si moda sustenabila , dar ma intreb daca este suficient pentru a schimba intregul sistem.
Timp de multe sezoane am simtit ca Haute Couture se indeparteaza de realitate, de parca ar fi deconectata de lumea in care traim. In timp ce slow fashion castiga din ce in ce mai multa putere, colectiile Haute Couture pareau sa nu primeasca acest mesaj, protejate de vesnica lor calitate lenta si artizanala. Dar astazi, din fericire, asta se schimba. Vedem sosirea unei Haute Couture cu adevarat circulare .. Colectiile de toamna 2021 au demonstrat ca cea mai veche arta a modei are capacitatea de a se reinventa, renascand si adaptandu-se vremurilor, gasind o noua versiune circulara, in care upcycling-ul, comertul echitabil si munca, precum si promovarea valorilor pozitive este posibila. Si la timp, pentru ca in ceea ce priveste sustenabilitatea , momentul sa actionam pentru a combate urgenta de mediu, potrivit lui David Attenborough, este astazi.
Care sunt lectiile despre sustenabilitate pe care ni le-a lasat saptamana Haute Couture?
Viitorul este colaborativ si in echipa
Daca exista o imagine pe care nu o pot uita, este aceea a lui Pier Paolo Piccioli , director de creatie al Valentino , cand a iesit sa-l intampine cu toata echipa la inchiderea expozitiei de colectie de toamna 2019. Desi nu am vazut asta gest din nou, pentru probleme de securitate a sanatatii, Piccioli este cunoscut pentru generozitatea sa, pentru capacitatea sa enorma de a impartasi realizarile sale intregii echipe care il insoteste in orice moment. Recunoasterea constanta pe care o face echipei sale arata o mare sensibilitate, capabila sa ridice un mesaj care transcende moda . Cea mai recenta (si incitanta) colectie a sa a inclus si lucrarile a 40 de artisti, carora le-a acordat recunoasterea lor binemeritata.
Sustenabilitatea este in ADN-ul noilor generatii
Pentru „noua” generatie de designeri in curs de dezvoltare, sustenabilitatea nu este un element pe care trebuie sa-l bifeze intr-o caseta, este o parte din actiunea lor si din esenta lor. Cea mai recenta colectie a lui Tomo Koizumi, care dezvaluie cea mai conceptuala lucrare a sa, a fost realizata in intregime din materiale durabile . Da, acele rochii magnifice si exuberante pe care tanarul designer le-a prezentat in orasul Kyoto au fost realizate din organza 100% reciclata , din sticle de plastic. Ca o completare, a folosit un lot de tesaturi de matase intrerupte si de arhiva pentru kimono, pe care le-a gasit intr-o fabrica din Kyoto.
Blugii de lux sunt lucrati manual
Da, Demna Gvasalia a adus streetwear la Haute Couture , ridicand blugii la cel mai inalt nivel: cel al luxului artizanal . In cadrul recentei –si primei– colectii pe care a proiectat-o pentru linia haute couture Balenciaga , blugii au luat un rol neobisnuit. Denimul a fost considerat o tesatura pretioasa, deoarece a fost realizat intr-o firma de textile din Japonia manual, in mod artizanal, folosind razboaie de tesut de origine americana. In acest fel, a reusit sa imbine siluetele clasice si recunoscute ale lui Balenciaga cu look-ul sau emblematic de street si underground.
Upcycling-ul este cel mai bun aliat al suprarealismului
In urma cu doi sau trei ani nu ne-am fi gandit niciodata ca vom vedea articole de imbracaminte din denim sau saci de gunoi reciclati pe un podium Haute Couture . Schiaparelli a reusit sa gaseasca o cale de a ocoli problema, asumandu-si angajamentul de mediu si provocand limitele Haute Couture . De asemenea, rebeliunea si indrazneala propuse de Daniel Roseberry , directorul de creatie al marcii, fac aluzie la suprarealismul care a caracterizat originile firmei, cand Elsa Schiaparelli era la conducere. Varianta jachetei si blugilor brodati si decorati cu fire de aur recuperate, au fost realizate prin upcyclingdin 11 perechi de blugi (501 pe care firma le-a cumparat din magazinele de epoca). In acelasi mod, Roseberry a creat o stola cu franjuri facuta din saci de deseuri negre dezafectati. Fara indoiala, acesta a fost cel mai clar exemplu de Haute Couture in slujba durabilitatii .
Stiinta, tehnologia si constientizarea mediului sunt aplicabile modei
Formele experimentale si conceptuale ale lui Iris van Herpen au revolutionat modul in care percepem Haute Couture . Cautarea designerului olandez se revolta impotriva mandatelor Haute Couture , mana in mana cu stiinta, fizica si tehnologia ca aliate. „Earthrise”, colectia sa recenta, este o oda catre biodiversitate si interconexiunea care organizeaza planeta noastra. Pentru Van Herpen , procesele sunt circulare , afectand atat forma, cat si perceptia. Cunoscuta pentru costumele ei care anunta 3D ca tehnica de artizanat, Van Herpena prezentat o serie de modele realizate din plastic reciclat, in alianta cu organizatia sociala Parley for the Oceans , care lupta pentru reducerea poluarii mediului prin promovarea ingrijirii apei. Fiecare piesa din aceasta colectie combina cea mai frumoasa croitorie artizanala cu lucrarea manuala organica si lenta .
Moda durabila ar trebui (si poate) sa fie atractiva si frumoasa
Un pionier cand vine vorba de a vorbi despre durabilitate , designerul olandez Ronald van der Kemp a fost unul dintre primii care a transformat tehnicile de upcycling in piese de imbracaminte Haute Couture elegante si sofisticate . In fiecare colectie, van Der Kemp cauta sa puna sub semnul intrebarii consumul excesiv la care ne conduce industria modei, in special fast fashion, cautand alternative pentru a-l inversa. Una dintre premisele acestei ultime colectii pe care mi s-a parut interesant de subliniat este ideea modului in care designerul vede modul de a oferi piese vestimentare frumoase si maiestuoase, realizate constiincios si etic., intr-un context in care oamenii doresc (si doresc) sa consume din nou asa cum faceau inainte de pandemie. Care este cel mai bun mod de a face imbracaminte durabila ? Acest designer este dedicat frumusetii create cu materiale reciclate .