„Inocentul”: cele 5 motive pentru un succes planetar

Nu Rata

Ecuatia Harlan Coben + Oriol Paulo + Mario Casas a parut din start castigatoare, avand in vedere succesul remarcabil al romanelor politiste ale autorului nord-american si colaborarea anterioara dintre regizor si actor, filmul ‘Contratiempo’. Dar la aproape trei saptamani de la premiera sa pe Netflix, serialul „Inocentul” se confirma nu doar ca un succes previzibil de audienta, ci si ca unul dintre marile repere ale anului audiovizualului realizat aici . Acest „thriller” captivant,  conform site-ului specializat in publicul digital, este al treilea cel mai vizionat serial din lume, doar in urma celui de-al doilea sezon din ‘Love, death & robots’si primul dintre „mostenirea lui Jupiter” .

„Inocentul”, poate stiti deja, spune povestea unui tanar, Mateo Vidal (Mario Casas) , care este eliberat din inchisoare dupa ce a ispasit o pedeapsa pentru uciderea accidentala a unui alt tanar intr-o lupta in club de noapte. Se presupune ca si-a refacut viata alaturi de sotia sa, Olivia (Aura Garrido) , dar umbrele trecutului revin mereu si totul se destrama atunci cand primeste un apel misterios. De aici, povestea se descompune in bucati dintr-un puzzle pe care privitorul trebuie sa le incadreze; si in care nimic, si nimeni, este ceea ce pare. Sau poate da. Cine stie. Un exercitiu diavolesc, aproape nebun, de intriga din care vom incerca sa dezvaluim secretul succesului sau in cinci chei :

„Inocentul” se bazeaza pe „best-seller-ul” cu acelasi nume al lui Harlan Coben , unul dintre marile nume din romanul politist nord-american, un maestru modern, dupa definitia exacta a colegului sau Dan Brown, a „ tine-te si nu te clatina de la prima pagina”. Era clar, asadar, ca Coben si Paulo, un alt talent nestapanit atunci cand vine vorba de a surprinde privitorul cu simtul sau al labirintului narativ si al intorsaturii abile a scenariului, erau destinati sa se inteleaga. 

In roman, actiunea are loc in New Jersey; in serial, la Barcelona. Paulo a introdus schimbari fortate in povestea lui Coben , inclusiv rezolutia, dar scriitorul, care lucreaza ca producator si a mentinut un contact strans cu creatorul sau, asigura ca este entuziasmat de rezultatul final al serialului: „Pot sa spun: ca „El innocent” este cea mai buna adaptare a uneia dintre lucrarile mele?”, i-a declarat insusi Coben lui Juan Manuel Freire intr-un interviu acordat acestui ziar.

Precedentul „Regresului”

Oriol Paulo surprinsese deja in 2012 cu primul sau film, ‘El cuerpo’ , un ‘thriller’ cu un anumit aer de ‘giallo’ care a deschis Festivalul de la Sitges si s-a invartit in jurul disparitiei unui cadavru frumos, cel al Belen Rueda. Dupa ce a scris scenarii pentru marea telenovela TV-3 „El cor de la ciutat”, avea sa faca o lovitura neasteptata cu al doilea lungmetraj, „Contratiempo”. Acea intriga in stilul lui Brian de Palma despre un tip ( Mario Casas ) acuzat ca si-a ucis iubitul ( Barbara Lennie )) nu a fost un mare succes in Spania, dar misterele vietii au facut din aceasta o piatra de hotar publica in China, unde a petrecut cinci saptamani in „top zece” si a incasat aproape 30 de milioane de dolari. Acest lucru a dus la premiera sa intr-un numar bun de tari si la statutul sau de „hit” global neasteptat.

Din (marele) distributie din „Contratiempo”, Paulo repeta alaturi de Mario Casas, Jose Coronado si Ana Wagener , care au participat si la filmul sau anterior, misteriosul „In timpul furtunii”. Distributia este, tocmai, unul dintre marile atuuri ale lui „Inocentul” pentru a mentine cadrul narativ complex pe care Paulo il are in mainile sale.

Un valtor de evenimente

Este greu sa rezistati mecanismului narativ pe care il afiseaza „Inocentul”. Paulo se dovedise deja un expert iluzionist cand venea sa se joace cu arcurile „thrillerului” rautacios in filmele sale anterioare, dar in acest caz reuseste sa faca ca fiecare capitol sa devina un valtoare de evenimente care se desfasoara in fata ochilor nostri. fara sa existe abia un minut de odihna. 

Nu exista limite pentru aceasta escaladare a nebuniei complotului si asta face din seria o „placere vinovata” absolut captivanta, care pare sa se reinventeze in fiecare moment.

Insotit in scenariu de Jordi Vallejo (‘Nu vei ucide’) si de dramaturgul Guillem Clua , castigator al premiului national de teatru, el compune un puzzle in care fiecare personaj are capitolul sau (care incepe prin vocea lui in ‘off’) sa patrunda in punctul sau de vedere in cadrul unei povesti care se desfasoara sub forma unui buchet, inaintand in timp ce se inchid sau se deschid noi furculite, intr- o lucrare de multiperspectivism aproape in pragul delirului , dar in adancul ei, pe cat de cerebrala, pe atat de perfect orchestrata. . Astfel, „Inocentul” este un artefact realist, dar nu naturalist ( limba catalana nu exista in serie, desi este plasata in Barcelona si in imprejurimi; nu exista nici Mossos d’Esquadra, ci doar Politia Nationala) in carefiecare truc si rasucire este intampinat cu bucurie . Nu exista limite pentru aceasta escaladare a nebuniei complotului (calugarite tatuate sinucigase, identitati false, cluburi de prostitutie din Marbella, pederasti mascati, politisti cu doua fete…) si asta face din seria o „placere vinovata” absolut captivanta, care pare sa se reinventeze. de fiecare data.moment.

Punerea in scena precisa

Cand un scenariu este atat de complex si complicat, are atat de multe intorsaturi si personaje, modul de a-l surprinde in imagini este esential. Este important sa nu te pierzi si pentru asta fiecare scena trebuie executata cu precizia unui chirurg. Daca in lucrarile sale anterioare Paulo optase pentru un stil vizual mai ermetic si mai rece, cu aceasta ocazie forta expresiva a fost fundamentala . Camera lui este eleganta, dar in acelasi timp se lasa purtat de tot artificiul povestii, creand momente cu adevarat memorabile in care realitatea este suspendata pentru a lasa loc propriului univers in care orice se poate intampla.

Camera lui este eleganta, dar in acelasi timp se lasa purtat de tot artificiul povestii creand momente memorabile.

In acelasi timp, ritmul care se imprima este al unui vartej frenetic (doar vocile de deschidere contin atat de multe informatii printr-un montaj atat de spididic incat aproape ca ar putea fi un film independent), punctat in momente iconice de cantece pe care le iau de pe LCD . Soundsystem pentru Marilyn Manson prin Goldfrapp, Sharon van Etten, Mogwai sau The Jesus and Mary Chain. „The Innocent” este, in adancul sufletului, o adevarata bomboana pop

Peruca ca masca

In toate filmele lui Oriol Paulo, personajele poarta o peruca . De ce? A devenit un „stil indispensabil” in cinematograful tau, asa cum a spus colegul tau Paco Plaza intr-un tweet? Paulo poate fi un fetisist pentru posturi, nu stim, dar adevarul este ca toate creaturile lui ascund ceva si poate ca acesta este modul de a se ascunde in spatele unei masti care ii ajuta sa ascunda cine sunt cu adevarat. 

Dar ceea ce este clar este ca „Inocentul” a devenit prin meritele sale cea mai mare batalie de peruci pe care a dat-o fictiunea spaniola. Si contine, de asemenea, cea mai buna baterie de nume proprii: Candance Russo si Kimmy Dale in frunte, la inaltimea unor icoane nominale precum nefasta Ronette Pulaski din „Twin Peaks” , o adevarata fantezie care ar putea fi folosita pentru a stampila T- camasi. Fiecare dintre personaje se ascunde in spatele costumului lor, fie ca este o calugarita sau o politista. Si nu vom putea accesa adevarata lor identitate decat atunci cand isi vor da jos acea deghizare plina de chei si enigme. 

Recente