Partidul verde Partidul verde

Ziua Darwin şi umbrele ei în România

Feb 12th, 2011 | By | Category: Articole

Ziua Darwin şi umbrele ei în România


Fără a privilegia la nivel de societate raţionalitatea, spiritul critic şi cunoaşterea ştiinţifică, România nu va ieşi niciodată din marasmul generalizat care o ţine captivă într-o sleire care pare fără leac. Care e legătura acestui lucru cu Darwin? Iată care…

După cum se ştie, în fiecare an, pe 12 februarie, în întreaga lume se celebrează, din 1997 încoace, „Ziua Darwin” (Darwin Day) în memoria celui care a revoluţionat biologia şi a modificat percepţia asupra originilor şi locului nostru în lume, aducând schimbări majore în numeroase discipline ştiinţifice şi umaniste.

Au loc conferinţe, dezbateri, vizionări de filme şi diverse alte manifestări. O simplă căutare pe google după Darwin Day oferă numeroase informaţii. 2009 a fost declarat „Anul Darwin” pentru că s-au împlinit atunci 200 de ani de la naşterea naturalistului britanic şi 150 de ani de la publicarea cărţii „Despre originea speciilor”. Şi România a fost pe harta ţărilor cu evenimente dedicate Anului Darwin care au culminat cu conferinţele autorului american al cărţii „De ce contează Darwin”, Michael Shermer, la Bucureşti (care poate fi vizionată aici) şi Cluj, şi cu întâlnirea Asociaţiei Umaniste Române cu Richard Dawkins la Londra.

Fotografie din timpul conferinţei lui Michael Shermer la Facultatea de Filosofie din Bucureşti

Voi vorbi însă mai mult despre importanţa pentru România a unei asemenea teme şi despre umbrele cu care este întâmpinată în ţara noastră ştiinţa în general şi teoria evoluţiei în particular.

Fotografie făcută cu Richard Dawkins la Londra în 6 iunie 2009

Evoluţionismul a fost eliminat, în 2006, din programa de biologie de liceu printr-o decizie iresponsabilă a ministrului PDL al educaţiei Mihail Hărdău. Ministrul PNL al educaţiei, Cristian Adomniţei a refuzat în 2007-2008 să îl reintroducă. Astfel că 6 promoţii de elevi din România nu s-au întâlnit la şcoală cu o prezentare exhaustivă a teoriei evoluţiei. Asta în timp ce mai multe manuale alternative de ştiinţe aprobate de minister promovează creaţionismul şi niciunul nu face vreo distincţie dintre acesta şi ştiinţă. Îndoctrinarea religioasă este intensă în şcolile româneşti încă din clasa I, iar toate aceste lucruri fac ca 73% dintre elevii din clasele VII-XII să creadă în creaţionism, în timp ce doar 14% consideră evoluţionismul corect, conform unui studiu guvernamental făcut public în decembrie 2007 (Calitatea Educaţiei din Învăţământul Preuniversitar, pag. 76). Din moment ce sondajele făcute la nivelul adulţilor arată cu totul alte rezultate, opiniile fiind relativ echilibrate, e clar că se întâmplă ceva în şcoli copiilor români livrându-li-se mitologie pe post de adevăr absolut şi compromiţându-li-se şansa de a învăţa despre date ştiinţifice verficabile.

Evoluţia este un fapt confirmat de genetică şi de descoperirile de fosile în ultimii 150 de ani iar dezbaterea legată de evoluţionism nu este neapărat cea între credinţa religioasă şi ateism. Dovadă că există biserici care acceptă evoluţionismul, precum Biserica Anglicană care şi-a cerut scuze lui Darwin pentru respingerea iniţială a teoriei acestuia. Confruntarea reală este între ştiinţă şi opoziţia fundamentalistă faţă de cunoaştere pentru apărarea unor dogme.

Aşadar, doar România predă creaţionism la orele de ştiinţă în Uniunea Europenă. Doar România a eliminat teoria evoluţiei din programa de biologie a învăţământului preuniversitar. Doar universităţile din România abdică de la standardele academice şi girează conferinţe creaţioniste cum s-a întâmplat anul trecut la Babeş Bolyai. Doar în România, renovarea unui muzeu prestigios precum cel de istorie naturală „Grigore Antipa” este întârziată timp de 2 ani din cauza subfinanţării pentru că guvernul direcţionează prioritar fonduri imense pentru construcţia a mii de biserici anual. Toate aceste fenomene fatale pentru viitorul acestei ţări cer o schimbare radicală de abordare, mai ales la nivel politic de care depinde decizia privind educaţia şi cercetarea ştiinţifică.

Miza legată de evoluţionism şi de abordarea ştiinţifică în general, este desigur mult mai mare, având implicaţii şi în ce priveşte raportarea noastră la morală, spre exemplu.

A-ţi asuma cu adevărat o etică matură şi cuprinzătoare nu înseamnă doar a te supune orbeşte unor comandamente sau interdicţii, ci a avea capacitatea de a reflecta şi evalua chestiuni de nuanţă. Or, spiritul critic, cunoaşterea ştiinţifică, aplecarea înspre valori culturale cultivate încă din primii ani dau o şansă în plus oamenilor să devină cetăţeni cu orizonturi largi. Iar implicaţiile pot fi substanţiale asupra mersului lucrurilor într-o societate. La astfel de cetăţeni nu va cântări, spre exemplu, găleata cu orez şi zahăr sau promisiunea ridicării unei Catedrale a Mântuirii Neamului din fonduri publice pentru a vota pe cineva, ci argumentul, coerenţa doctrinară, discursul, viziunea şi programul unui politician. Astfel de factori pot face diferenţa între societăţi sărace, precare ca nivel de civilizaţie şi dominate de populism, incoerenţă administrativă şi prăbuşire a statului de drept pe de o parte, şi prosperitate şi democraţie matură pe de alta.

Cărămizile cele mai solide ale unei societăţi civilizate şi prospere şi ale unei democraţii consolidate sunt oamenii cultivaţi. Să le dăm o şansă copiilor şi tinerilor de a ajunge la cunoaştere, în general, şi ştiinţă, în particular, care să le stimuleze curiozitatea şi creativitatea şi le satisfacă setea de a afla şi înţelege… Charles Darwin, pe care îl omagiem astăzi, este un foarte bun însoţitor pe acest drum al cunoaşterii…

Remus Cernea

Co-preşedinte al Mişcării Verzilor

www.remuscernea.ro

www.miscareaverzilor.eu

http://www.facebook.com/remus.cernea

remuscernea.ro@gmail.com

0727.583.594

One comment
Leave a comment »

  1. Genetica nu confirma teoria evolutiei,o infirma.ADN-ul nu se putea constitui la intamplare,asta e complet aiuristic.E un cod informational,un soft.O sa revin cand o sa ma simt in forma…

Leave Comment